Låt experterna sköta IT supporten

För ett lite större företag finns det mycket att tjäna på att låta ett externt företag sköta IT support. På detta sätt får man tillgång till kunnig personal som koncentrerar sig på att lösa de IT relaterade problem som kan uppstå. Extra viktigt är detta i verksamheter där datoranvändningen är hög samtidigt som IT kompetensen inte är det, t.ex. i en icke statlig organisation eller på en myndighet. Framför allt gäller detta om arbetsplatsen har ett eget IT system, som kanske hängt med ett tag och därför inte är helt användarvänligt och intuitivt.
En gammal sanning är att man ska lära av andras misstag, eftersom man inte hinner göra alla misstag själv. Ett externt företag har erfarenhet från många olika kunder, och vet därför vilka problem som kan komma att uppstå. På detta sätt kan många problem undvikas långt innan de hinner uppstå, helt enkelt eftersom företagets konsulter har erfarenhet från andra projekt och system.
En annan aspekt av att man lägger ut IT supporten läggs ut är att det kan bli lättare att kontakta teknikerna via exempelvis kommunikation på det interna nätverket. Det blir även lättare att få tag i någon annan tekniker, om den ordinarie personalen är sjuk, ledig eller liknande. På ett mindre företag, som sköter IT:n själva, kan hela verksamheten stå och falla med att en person är närvarande. Genom att anlita en extern firma slipper man dessa bekymmer, och kan koncentrera sig helhjärtat på företagets eller organisationens kärnverksamhet. Vinsten blir en effektivare arbetsplats, där problemen löses av de som behärskar dem bäst.