Har ni flyttat er växel till molnet?

Skylt med texten "Automatväxelrum"Fler och fler företag går över till digitala lösningar för telefoni. En digital växel ger flera fördelar. Men är den inte mer sårbar? Faktum är att lösningarna är robusta, och står emot störningar ganska bra.

Det blir allt vanligare med digitala telefonväxlar, i takt med att mer och mer telefoni blir helt digital över huvud taget. Genom att välja en helhetsleverantör, som erbjuder en fullständig telefonilösning, får ni allt som företaget behöver och kan vara säkra på att hårdvara och mjukvara fungerar bra tillsammans. I en sådan helhetslösning ingår:

  • Telefonväxel i molnet, där såväl datorer som mobiltelefoner kan användas för att ringa och ta emot samtal.
  • Kringtjänster som verifiering via Bank-ID, svarsservice och gemensam telefonbok.
  • Extra hårdvara, i form av tillval som konferenstelefoner.
  • Fritt val av operatör och abonnemang.

Vill du veta mer om digitala växlar hittar du mer info hos Solunobc. Soluno köpte i slutet av 2017 Kamoda, som erbjöd Shoretels lösningar på den svenska marknaden. Det innebär att Soluno har fått en ännu större bredd i sitt erbjudande.

Två miljoner svenskar använder telefonväxeltjänster i Sverige, varav hälften är molnbaserade. Antalet som använder molnväxlar ökar med 20 % varje år. Magnusson Adokatbyrå är exempelvis en av de första i sin storlek som numera har helt molnbaserad IT, vilket man kan läsa om här.

Hur sårbar är digital telefoni?

Många oroar sig för att internetbaserade telefonilösningar slutar fungera vid minsta störning i internetuppkopplingen, men så är det inte. När landstinget i Västerbottens län gjorde ett planerat driftstopp uppkom vissa störningar, men telefonväxeln och IP-telefonin påverkades inte, skriver Svt Nyheter.

Soluno anger på sin hemsida att deras tekniker, som arbetar på supporten, kan lösa mer än 90 % av de ärenden som de kontaktas med redan vid den första kontakten. Genom att ni får en och samma kontaktyta för telefonin, växeln och abonnemangen effektiviseras inte bara supporten, utan också administrationen.